Nov 23, 2012

ini yang aku hendak,aku kena hadap

still rindu life kat atas kapal actually.yeah time atas kapal beria nak balek umah.tapi once dah kat umah nak pulak naek kapal balek. life atas kapal always change and depends on orang yang sign on atas kapal tu. unpredictable.situasi sentiasa berubah.mungkin bulan ni hidup sangat meriah tapi bila seorang balek digantikan orang baru,belum tentu situasi itu kekal.sebab kita belum tahu orang yang baru naek tu macam mana.
what i miss a lot is how my officers take care of me and treat me.teach me do this do that either baek atau jahat.yeah plus wawa the only deck cadet on that ship and im a girl.so they will teach me macam macam.ada yang first time campur perempuan ada yang memang tiap kapal dia campur.life wawa sekarang sedikit sebanyak ada yang sudah berubah.cara pergaulan wawa.cara percakapan wawa.dan cara hidup wawa.
my first ship agak hard life nya sebab its time to learn what is ship.so i use to work under hot or cold weather .dan saya kuat makan!itu penting.ahaha yeah.apa yang seronok,apa pun berlaku,my officers always back up me.diaorg tahu apa yang wawa lalu.macam mana keja laki yang selalunya ada dua laki buat tu ditampung wawa sorang.ingat lagi time tu nak masuk ballast tank for inner hull inspection(ballast nie for stability kapal).time tu wawa saket belakang but i need to prepare semua equipment nak masuk dari safety equipment until gas meter.hanya Allah saja yang tahu bertapa penat,berat dan saketnya nak prepare semua tu sensorang.naseb wawa ada bosun yang banyak tolong walaupun mulutnya pun ringan untuk berleter.haha
but i learn something from that.bukan senang nak senang.
yeah memang nampak orang kapal ni masuk keluar negara luar,tapi hakikatnya kami memperjuangkan nyawa dan masa dan kehidupan yang didarat lebih selamat dan berda dekat dengan family.
untuk kawan kawan kat luar,nampak saja wawa tangkap gambar sana sini,tapi nak jejak semua tu memang ada pengorbanan semuanya.takdak benda yang senang sebenarnya.
mungkin entry kawan wawa ni dapat terang sebenarnya life kami norma-hidup-seorang-pelaut-muda.
ini yang aku hendak,terpaksa lah aku hadap.tapi wawa banyak belajar erti kehidupan sepanjang di atas kapal.still orang akan tetap tanya kenapa wawa pilih jalan ini dan sebenarnya jawapan nya wawa sendiri tak pasti.

mungkin wawa akan tahu satu hari nanti.

No comments: